Triggerpoint-therapie: wat is dat eigenlijk?

U heeft vast weleens van triggerpoint-therapie gehoord, maar wat is het eigenlijk en is het iets dat u kan helpen? In deze blog bespreken wij van Mensendieck-praktijk de Keyzer in Amstelveen wat triggerpoints precies zijn, hoe ze tot stand komen en tot wat voor soort klachten ze kunnen leiden.

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn spierknopen die ontstaan als gevolg van bijvoorbeeld stress, overbelasting of een slechte houding. Ook zaken zoals een ongeluk of zelfs slechte voeding kunnen tot triggerpoints leiden.

Hoe ontstaan triggerpoints precies?
Spieren bestaan uit een grote hoeveelheid individuele spiervezels. Iedere vezel kan zich, onafhankelijk van de andere vezels, spannen en ontspannen. Als gevolg van bijvoorbeeld overbelasting kunnen sommige delen van een spiervezel in de gespannen positie blijven, hierdoor ontstaat er een dikkere plek in de spiervezel, die de vezel op spanning zet en voor slechte doorbloeding zorgt.

Het uitstralingsgebied
Omdat spieren deel uitmaken van een complex netwerk van spiervezels, kan een triggerpoint in bijvoorbeeld uw bilspier leiden tot uitstraling tot in de enkel. Zo heeft iedere locatie in uw netwerk van spieren een uniek uitstralingsgebied, waarin de gevolgen van een triggerpoint worden ervaren.

Wat zijn de oorzaken van triggerpoints?
De oorzaken van triggerpoints zijn te zoeken in alles wat een invloed kan uitoefenen op uw spieren. Dat zijn dus niet alleen lichamelijke oorzaken, maar ook psychologische processen kunnen triggerpoints veroorzaken.

Lichamelijke oorzaak van triggerpoints
Voorbeelden van lichamelijke oorzaken zijn:
• Lang herhalen van dezelfde beweging
• Langdurig aanspannen van spieren, bijvoorbeeld in een gespannen werkhouding
• Korte zware inspanning, zoals tillen
• Lichaamsbouw, bijvoorbeeld ongelijke beenlengte, of bekkenscheefstand
• Ongelukken, valpartijen of operaties

Psychologische oorzaak van triggerpoints
Ook psychologisch kan er aanzienlijke druk op uw spieren worden uitgeoefend. Stress uit zich eigenlijk altijd lichamelijk, door spanning in uw spieren. Nu is er natuurlijk stress van te veel werk, bijvoorbeeld, maar ook zelfopgelegde stress, door te veel perfectionisme, u slecht emotioneel kunnen uitdrukken en het vasthouden en onderdrukken van emoties, leidt altijd tot stress.

Wat zijn de gevolgen van triggerpoints?
Als gevolg van triggerpoints komen de volgende aandoeningen vaak voor:
• Stijfheid van rug en schouders, rugpijn, bilpijn, RSI en andere zaken als gevolg van een gespannen spier
• Door de hoge spanning van de spier kunnen er aanhechtingsproblemen van de spier aan het bot ontstaan, zoals een tenniselleboog of een peesontsteking
• Ook kan de spanning in de spier bloedvaten en zenuwen beknellen waardoor zaken zoals ischias en carpaletunnelsyndroom (CTS) kunnen voorkomen
• Door uitstraling en afgeleide pijn kunnen triggerpoints eveneens de oorzaak zijn van bepaalde hoofdpijnklachten of pijn in ledematen of romp

Denkt u dat u gebaat zou zijn bij een triggerpointbehandeling? Neem eens contact op met Mensendieck-praktijk de Keyzer uit Amstelveen. Zij adviseren u graag over hoe ze u kunnen helpen van uw pijn af te komen.