Fysiotherapie bij kaakgewrichtsklachten

Heeft u pijn in uw kaak bij het kauwen, kunt u uw mond niet goed openen of maakt uw kaakgewricht krakende geluiden? Dit zijn voorbeelden van kaakgewrichtsklachten (ook wel temporomandibulaire dysfunctie (TMD) genoemd). Deze klachten kunnen een negatieve invloed hebben op bijvoorbeeld uw eetplezier en de kwaliteit van uw slaap, wat uw algemene welzijn flink ten nadele kan zijn. Gelukkig zijn de meeste kaakgewrichtsklachten goed te verhelpen met een aantal kleine aanpassingen en de begeleiding van uw fysiotherapeut van Amstelveen Mensendieck. Hier leest u meer over kaakgewrichtsklachten, een aantal mogelijke oorzaken en manieren om uw klachten te verminderen.

Voorbeelden van kaakgewrichtsklachten

Het kaakgewricht is een complex gewricht dat zowel op en neer als van links naar rechts kan bewegen. Hierdoor kunnen kaakgewrichtsklachten verschillende vormen aannemen en ook verschillende oorzaken hebben.

Voorbeelden van TMD-klachten zijn:
  • Moeite hebben met het geheel openen van de mond
  • Pijnlijke of vermoeide spieren bij het kauwen
  • Een kaakgewricht dat kraakt
  • Pijn in het kaakgewricht
  • Pijnlijke en/of afgesleten tanden en kiezen

Tandenknarsen als oorzaak van kaakpijn
Tandenknarsen (bruxisme) of het klemmen van uw gebit is vaak de oorzaak van pijn in uw kaakgewricht en slijtage van tanden en kiezen. Bij zowel knarsen als klemmen spant u (onbewust) uw kaakspieren aan. Bruxisme zet uw kaakspieren en andere weefsels rond uw kaken onder grote spanning, wat zich kan uiten in verscheidene TMD-klachten. Ook kan tandenknarsen hoofdpijn, oorpijn of nekpijn veroorzaken en kan het uw tanden ernstig beschadigen. Veel mensen knarsen of klemmen in hun slaap, wat het moeilijk maakt om bewust de kaak te ontspannen. Wordt u vaak moe en met pijnlijke, stijve kaken wakker? Dan is het goed mogelijk dat u 's nachts last heeft van bruxisme.

Kaakklachten verminderen en voorkomen
Herkent u een of meerdere van bovengenoemde kaakgewrichtsklachten? U kunt zelf uw klachten in veel gevallen verlichten door hard of taai voedsel en kauwgom te vermijden. Probeer ook bewust het klemmen en knarsen van uw gebit te verminderen. Daarnaast raden wij een combinatie van rust, lichte oefeningen, stretchen en zelfmassage van uw kaakgewricht aan. Uw kaakfysiotherapeut legt u graag uit wat de beste aanpak voor uw specifieke klachten is en helpt u de oorzaak van uw kaakklachten te vinden, zodat deze in de toekomst makkelijker te voorkomen zijn.

Wilt u meer weten over kaakgewrichtsklachten of meteen een afspraak maken met een kaakfysiotherapeut? Neem contact op met Amstelveen Mensendieck.